Nummer: 124

ENKLERE REGLER FOR JORDHÅNDTERING

Der er ikke et ensartet forvaltningsgrundlag for virksomheders flytning af jord. Det betyder forskellige regler fra kommune til kommune. 
For at lette administrationen i både kommuner og hos virksomhederne, der arbejder med flytning af jord anbefaler EU- og Regelforum, at der udarbejdes en ny jordflytningsbekendtgørelse, hvor de eksisterende grænseværdier for miljøfarlige stoffer komplementeres med værdier for kulbrinter.

Dernæst anbefales det, at kommunernes anvisningsret og -pligt på jord som er kildesorteret, genanvendeligt affald ophæves.

Endelig anbefales, at der i en ny jordflytningsbekendtgørelse indføres krav om anmeldelse af alle jordflytninger uden for oprindelig matrikel.
 

Dato:
11. november 2021
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Miljøministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist

Problem     

Det nuværende regelgrundlag for jordflytninger giver ikke et tilstrækkeligt klart grundlag for kommunerne at administrere på. Konsekvensen er, at det regelgrundlag, der administreres efter, i praksis er upræcist og forskelligt fra kommune til kommune.

Grunden er, at den nuværende Jordflytningsbekendtgørelse ikke indeholder grænseværdier for kulbrinter og andre anerkendte miljøskadelige stoffer. Resultatet er, at håndteringen af jordflytninger sker efter forskellige krav, som kommunerne selv fastsætter. Eksempelvis klassificeres jord i nogle kommuner i henhold til gamle amtslige jordplaner, andre efter lokalt fastsatte jordregulativer. 

Derudover er der ikke ensartede retningslinjer for anmeldelser, så der er ikke komplet overblik over hvor jord flyttes fra og til.

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at:


1. Kommunernes anvisningsret og -pligt ophæves
2. Der udarbejdes en ny jordflytningsbekendtgørelse, hvor:


- grænseværdierne for kategorierne i jordflytningsbekendtgørelsen kompletteres med værdier for kulbrinter 
- der indføres et generelt krav i jordflytningsbekendtgørelsen om anmeldelse af alle jordflytninger uanset byzone, landzone eller tidligere områdeklassificerede områder ophæves. 
- alle jordflytninger registres og dokumenteres, hvor jorden kommer fra og hvor jorden slutdisponeres. De generelle minimumskrav til analyseparametre og –frekvens, bør der fortsat ikke kunne dispenseres fra.

Potentiale     

Hvis forslagene gennemføres, vil der være positive miljømæssige, økonomiske og administrative effekter. Effekterne er vanskelige at kvantificere, men for de berørte virksomheder og kommuner vil det være en mærkbar administrativ lettelse. For miljøet vil den positive effekt vise sig ved bedre kendskab til den jord, der flyttes og derved bedre mulighed for at følge og bekæmpe en eventuel opdukkende forurening. En harmonisering vil således også udgøre en økonomisk gevinst ved at der kun skal håndteres ét regelsæt.

Relevant regulering    

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1452   

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1672

Yderligere oplysninger    

Affaldsoperatører har og kommuner bør have en stor interesse i, at rammebetingelserne for jordhåndtering både i kommunerne og hos virksomhederne bliver ensartet, samt at der ikke er forskel rundt i landet på grænseværdier og forureningsbekæmpelse i jord. 

Forslaget er først og fremmest en forbedring af rammebetingelserne for affaldsoperatørerne, da det vil give en mere transparent og ensartet forvaltning fra kommunernes side. Dette vil også komme andre mindre entreprenører til gode, f.eks. murere, kloakmestre, anlægsgartnere og andre, der skal have flyttet jord, at lovgrundlaget og forvaltningen er ens over hele landet. 

Svar til Regelforum 

Regelforum anbefaler: 

1. Kommunernes anvisningsret og -pligt ophæves 

2. Der udarbejdes en ny jordflytningsbekendtgørelse 

Ad 1) 
Som det fremgår af "Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi", arbejder regeringen for en løsning, hvor kommunernes anvisningsret- og pligt for jord, som er affald, ophæves, så virksomheder frit kan vælge, hvor de afleverer jord.

Af planen fremgår desuden, at de kommunale jordbehandlingsanlæg på sigt skal udfases. Regler om bortskaffelse og anvendelse af forurenet jord opretholdes, så der fortsat skal ske anmeldelse af jordflytning. 

Samme målsætning fremgår af det lovforslag om en stærk genanvendelsessektor der blev sendt i høring i november måned https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65840     

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er ressortmyndighed i forhold til ophævelse af kommunernes anvisningsret og – pligt.

Ad 2)
Som det fremgår af Klimaplanen, skal der fortsat ske anmeldelse af jordflytninger. De gældende regler for anmeldelser af jordflytning, dækker blandt andet flytning af jord fra byzone, som er områdeklassificeret som lettere forurenet. Der er stillet forslag om gennemførsel af et generelt krav om, at alle jordflytninger skal anmeldes til kommunerne. 

Miljøministeriet vil få belyst konsekvenserne af en sådan ændring samt undersøge om der findes en tilgængelig it-løsning, der kan anvendes ved gennemførsel af et sådant forslag. 

I forhold til landsdækkende kriterier, der forslås samlet i en ny jordflytningsbekendtgørelse, vil Miljøministeriet arbejde for en løsning, der forbedrer rammerne for jordhåndtering fremover og vil desuden se nærmere på mulighederne for at gennemføre landsdækkende grænseværdier.