Baggrund og Problem
Problem
Ansøgninger om eksporttilladelser skal underskrives i papirform og mailes til Rigspolitiet. Toldstyrelsen foretager fysisk stempling af eksporttilladelser ved udførsel/eksport.
Ansøgninger om eksporttilladelse skal vedlægges en separat erklæring i papirform om, at produkterne vil blive sendt til den anførte kunde. Eksporttilladelser findes kun på dansk, ikke engelsk. Varigheden af en eksporttilladelse kan være kortere end leveringsordrens løbetid.
Kravet om den fysiske stempling af Rigspolitiets eksporttilladelse giver endvidere anledning til problemer for de eksporterende virksomheder og de transportvirksomheder, som de benytter. Det gælder særligt i forhold til lastbilchauffører, som jævnligt mister den originale eksporttilladelse. Et andet problem er, at eksporttilladelserne ofte er tilknyttet rammeaftaler mellem den eksporterende danske virksomhed og en udenlandsk kunde. Rammeaftalerne indebærer typisk levering via en række transporter, f.eks. ugentlige transporter. Dermed kan det ikke lade sig gøre at sende den originale tilladelse med chaufføren, da den ikke kan nå at komme tilbage i tide. Endvidere skal transportøren efter endt eksport sende den stemplede originaltilladelse tilbage til den eksporterende virksomhed, som derefter skal returnere den til Rigspolitiet
Anbefaling
Anbefaling
EU- og Regelforum anbefaler, at Rigspolitiet digitaliserer og simplificerer sine procedurer for eksporttilladelser for forsvarsmateriel ved at:
1: Ansøgninger om eksporttilladelser underskrives ved brug af medarbejder NemID. Rigspolitiet etablerer en hjemmeside, hvor virksomheder kan ansøge online om eksporttilladelser og modtage eksporttilladelser, ”uploade” relevante dokumenter og anvende andre funktioner.
2: Den separate papir-erklæring udgår og i stedet indarbejdes som en del af den digitale ansøgning om eksporttilladelse.
3: Såfremt den ansøgende virksomhed ønsker det, udsteder Rigspolitiet eksporttilladelsen i en engelsk-sproget version.
4: Ved eksport til sikre lande, dvs. EU- og NATO-lande, udsteder Rigspolitiet eksporttilladelse med gyldighed for leveringsordrens løbetid, også såfremt ordrens løbetid er længere end 3 år.
EU- og Regelforum anbefaler endvidere, at Toldstyrelsen digitalt bekræfter over for Rigspolitiet, når eksporten faktisk er foretaget.
Ydermere anbefaledes det, at ansøgningsblanketten” til eksporttilladelser for forsvarsmateriel gøres tilgængelig på virk.dk
Potentiale
Danske virksomheder, der producerer og eksporterer forsvarsmateriel, berøres af de aktuelle ikke-digitale procedurer for behandling af ansøgninger om eksport af forsvarsmateriel.
Det medfører, at disse virksomheder bruger relativt mange ressourcer på at søge Rigspolitiet om eksporttilladelser og på den efterfølgende administration af tilladelserne.
Relevant regulering
Info om Politiets behandling af ansøgninger om udførselstilladelse for våben og militært udstyr: Erhvervseksport af våben og militært udstyr uden for EU/EØS | Våben | Politi og Øvrige tilladelser | Våben | Politi
Yderligere oplysninger
DI har udarbejdet ovennævnte anbefalinger på grundlag af input fra berørte medlemsvirksomheder.
DI sendte anbefalingerne til Rigspolitiets Juridiske Sekretariat d. 16. august 2021.
Efter flere rykkere svarede det Juridiske Sekretariat d. 1. december: ”Vi har desværre ikke ressourcer til at indgå i dialog eller til at deltage i et møde vedrørende dine forslag på denne side af nytår.” DI har efterfølgende ikke modtaget noget yderligere svar fra Rigspolitiet i denne sag.