Nummer: 265

Digitale værktøjer ift. selskabsret

Direktiv om yderligere udvidelse og opgradering af anvendelsen af digitale værktøjer og processer indenfor selskabsret.

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/25 af 19. december 2024 om ændring af direktiv 2009/102/EF og (EU) 2017/1132 for så vidt angår yderligere udvidelse og opgradering af anvendelsen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret.

Dato:
18. juni 2025
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Indflyvningstekst

Formålet med direktivet er bl.a. at bidrage til et mere integreret og digitaliseret indre marked ved at udvide tilgængelige data i de nationale virksomhedsregistre og sammenkoblingen mellem de nationale registre gennem Business Registers Interconnection System (BRIS).
Direktivet skal øge tilgængeligheden og pålideligheden af selskabsoplysninger i selskabsregistre og BRIS og brugen heraf i grænseoverskridende situationer. Direktivet bygger oven på eksisterende direktiver, der udgjorde de første skridt i forhold til at fremme digitale værktøjer og procedurer inden for selskabsretten.
Direktivets hovedindhold vedrører følgende: 

  • Øge mængden af selskabsoplysninger, der er tilgængelig i selskabsregistre og/eller BRIS
  • Forbedre pålideligheden af selskabsoplysninger
  • Muliggøre direkte anvendelse af selskabsoplysninger, der er tilgængelige i selskabsregistre, blandt andet i forbindelse med grænseoverskridende aktiviteter.
  • Virksomheder skal kunne anvende en digital EU-fuldmagt til at bemyndige en person til at repræsentere virksomheden. Den digitale EU-fuldmagt udarbejdes og tilbagekaldes i overensstemmelse med nationale krav.
  • Medlemslandene skal kunne udstede et EU-selskabscertifikat, og at dette skal accepteres i alle medlemslande som fuldgyldigt bevis for virksomhedens stiftelse. 

Konsekvenser for erhvervslivet

rhvervsøkonomiske omkostninger i form af administrative omstillingsomkostninger for virksomhederne og at byrderne vurderes over bagatelgrænsen på de 4 mio. kr. Dette skyldes bl.a., at yderligere oplysninger om kapitalselskaber, herunder disses datterselskaber, skal gøres tilgængelige gennem BRIS. Direktivet medfører endvidere nye indberetningskrav for visse interessentskaber og kommanditselskaber.

Omvendt forventes direktivet også at medføre administrative lettelser for virksomheder, der enten etablerer eller i forvejen har datterselskaber og filialer i øvrige EU-lande, som fremover vil have lettere ved at finde harmoniseret information om forretningspartnere, potentielle kunder m.v. Direktivet vil desuden gøre det lettere at oprette datterselskaber og filialer i andre medlemslande bl.a. ved, at selskaberne kun skal registrere oplysninger i ét medlemsland (det såkaldte ”engangsprincip”).

I henhold til direktivets minimumskrav skal Danmark sikre, at de nødvendige digitale værktøjer og procedurer bliver tilgængelige for virksomhederne. Den øgede digitalisering vil dog lette efterlevelsen af de nye krav for virksomhederne, f.eks. via engangsprincippet.

Det er forventningen, at der vil ske en minimumsimplementering af direktivet i dansk ret, således, at Danmark som medlemsstat sikrer at de obligatoriske krav om yderligere digital registrering og indberetning af oplysninger om selskaber opfyldes, samtidig med at de dele af direktivet der fremmer effektivisering og digitalisering af selskabsområdet udnyttes for at lette efterlevelsen af reglerne for virksomhederne.

Metode til implementering

Implementeringen af direktivet vil medføre lovændringer på selskabsområdet.

Konkret medfører direktivet ændringer i selskabsloven, hvor der bl.a. vil skulle indføres regler om EU-selskabscertifikatet og om udstilling af koncernoplysninger via BRIS.

Herudover vil der i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder bl.a. skulle indføres regler om registrering af nye oplysninger for visse interessentskaber og kommanditselskaber.

Inddragelse af interessenter

Lovforslaget sendes til alle relevante interessenter i forbindelse med den offentlige høring. Lovforslaget forventes at blive sendt i offentlig høring i 3. kvartal 2026. På baggrund af de modtagne høringssvar vil relevante bemærkninger/ændringer blive indarbejdet i lovforslaget. Alle modtagne høringssvar offentliggøres i forbindelse med lovprocessen inklusive høringsnotat.

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande

Erhvervsministeriet er efter behov i løbende dialog med de øvrige medlemsstater, herunder de øvrige nordiske lande, om implementeringen af direktivet.

Endvidere holdes kontakt til Europa-Kommissionen i relation til deltagelse i evt. implementeringsworkshops, hvor medlemslandene drøfter implementeringen af direktivet.

Særlige hensyn

Der er på nuværende tidspunkt ikke identificeret særlige hensyn i dansk kontekst, der skal tages højde for i forbindelse med implementeringen af direktivet om yderligere udvidelse og opgradering af anvendelsen af digitale værktøjer og processer indenfor selskabsret.

Anbefaling

Overordnede anbefalinger 
Regelforum anbefaler:

  1. At de dele af direktivet, der giver virksomhederne nye muligheder og byrdelettelser ift. grænseoverskridende aktiviteter, får virkning tidligere end direktivets frist den 31. juli 2028. Det bør samtidig overvejes at fremrykke tidspunktet for den forventede vedtagelse af implementeringsloven og den forudgående offentlige høring.  

Regelforum har herudover følgende anbefalinger til enkelte dele af planen. 

Konsekvenser for erhvervslivet 
Regelforum anbefaler:

  1. At direktivets omkostninger for erhvervslivet i overensstemmelse med formålet begrænses mest muligt ved implementeringen, jf. at direktivet har en reduktion i de administrative byrder som et af sine hovedformål. Regelforum bemærker, at Kommissionen i sin konsekvensanalyse (baseret på det oprindelige direktivforslag) anslog, at direktivet ville reducere de administrative byrder med 437 mio. EUR per år. 
     
  2. At de koncernoplysninger, der ifølge direktivet skal gøres tilgængelige via BRIS, skal trækkes direkte fra koncernregnskabet uden nye administrative byrder for virksomhederne. Koncernoplysningerne blev i forbindelse med lovarbejde og vedtagelse med vilje begrænset til oplysninger, der alle findes i koncernregnskabet, og de kan derfor med de rette it-løsninger trækkes direkte fra koncernregnskabet.

Regelforum forstår i lyset heraf ikke, hvorfor ovennævnte oplysninger er nævnt som en medvirkende årsag til, at de administrative omkostninger ved direktivet overstiger bagatelgrænsen, når de vil kunne trækkes direkte.

Metode til implementering 
Regelforum bemærker i forlængelse af ovenstående, at de nævnte ændringer i selskabsloven, hvor der forventes at skulle ”indføres regler om udstilling af koncernoplysninger via BRIS”, således ikke bør indeholde nye indberetningspligter og byrder for selskaberne.