Nummer: 208

Brug regulatoriske sandkasser som ramme for anvendelse af lean metoder til udformning af ny regulering

Det anbefales at give mulighed for at nedsætte en sandkasse i overensstemmelse med principper for lean lovgivning og bruge lean metoderne mere proaktivt i udviklingen af ny lovgivning.

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Lean lovgivning
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Både i Danmark og internationalt er der et øget fokus på brugen af regulatoriske sandkasser til at understøtte innovation og teknologisk udvikling. Sandkasser kan være et godt redskab til, at virksomheder kan udvikle og teste nye løsninger og innovative produkter i et ”sikkert” miljø og samarbejde med myndighederne om at få afklaret den eksisterende lovgivnings krav og gråzoner. Samtidig hermed kan myndighederne få en bedre forståelse for innovation og den teknologiske udvikling på det pågældende område og indhente viden til forbedring af lovgivning. 

I Danmark er der inden for flere forskellige sektorer etableret regulatoriske sandkasser, og på EU-plan peger den kommende Net Zero Industry Act på sandkasser som et vigtigt redskab til udvikling, afprøvning og validering af nye teknologier, samtidigt med, at man minimerer unødvendige byrder for virksomhederne.

Men de regulatoriske sandkasser anvendes typisk først, hvis virksomheder henvender sig med ønske om at få afprøvet et konkret produkt. Sandkasserne bruges derfor i dag meget reaktivt i forhold til den gældende lovgivning. I og med at sandkasserne netop giver mulighed for dialog mellem myndigheder og interessenter og udveksling af erfaringer med lovgivningen, bør det overvejes, om sandkasserne kan bruges mere strategisk og proaktivt til at få løst samfundsmæssige udfordringer og til at udvikle ny lovgivning.

Regelforum vurderer endvidere, at der er behov for en mere klar metode til anvendelse i sandkasserne, og at der på tværs af ministerierne er behov for en mere systematisk og koordineret tilgang til anvendelsen af regulatoriske sandkasser.

Det bør afsøges, om der på flere områder kan etableres sandkasser, hvor myndighederne i samarbejde med relevante interessenter kan udvikle ny lovgivning ved brug af metoderne for lean lovgivning. Det vil sige, ved at myndigheden proaktivt definerer et problem og mulige reguleringstiltag til løsning af problemet for herefter i samarbejde med relevante interessenter at teste og indhente data på de enkelte løsninger.
 

Regelforum anbefaler at;

•    Mulighederne for at etablere en ny slags sandkasse (“lean lovgivnings sandkasser”) skal afsøges, hvor myndighederne proaktivt definerer en samfundsmæssig problemstilling, de ønsker løst ved brug af principper og metoder for lean lovgivning
•    I lean lovgivnings sandkasserne indgår, at myndighederne stiller klare succeskriterier og målbare mål for den nye lovgivning, som de ønsker at teste og udvikle i sandkassen med inddragelse af feedback fra erhvervsliv og andre interessenter
•    Myndighederne får med denne type sandkasse ikke bare mulighed for at teste, validere og evt. dispensere - som er værktøjer der er kendte elementer i eksisterende sandkasser, men mulighed for at skabe ny regulering for at opnå deres mål.
•    Erhvervsstyrelsen tildeles en koordinerende rolle for brug af lean lovgivnings regulatoriske sandkasser og for at indsamle og sprede erfaringer

Potentiale     

Det er ikke muligt at kvantificere potentialet. Brugen af sandkasser til lean lovgivning giver myndighederne mulighed for hurtigere og i samarbejde med interessenter at udvikle lovgivning, der i højere grad indfrier de ønskede mål med lovgivningen

Relevant regulering    

Er ikke afgrænset til et særligt reguleringsområde.


Yderligere oplysninger    

Centralt for lean start up metoderne er at definere klare målbare mål, der skal opnås gennem lovgivning. De centrale trin i metoden kan kort opsummeres som følgende:
•    Start med at skabe ”minimum viable versions” af mulige lovforslag. Disse kan udvikles internt og med inddragelse af forskellige interessegrupper samt forslag fra offentligheden og eksperter.
•    Implementer lovforslagene uden at gøre dem for komplekse, med fokus på de væsentligste elementer, i et begrænset område eller gruppe.
•    Mål effekten af lovgivningen med fokus på de mål, den skal opfylde, og eventuelle utilsigtede virkninger.
•    Baseret på resultaterne fra målingerne udformes hypoteser om, hvordan lovgivningen kan forbedres, og en ny version udvikles.
o    Eksternt input kan også integreres i forbedringsprocessen.
o    Målet er at køre analysen og opdateringen af lovgivningen så hurtigt som muligt.
•    Når der er tilstrækkelig evidens for, at en lovgivning skaber de ønskede resultater, kan den implementeres bredt.