Nummer: 47

ÆNDRING AF BLANKET OM KONTROLLEREDE TRANSAKTIONER TIL SKATTESTYRELSEN – (BLANKET 05.021)

Blanket 05.021 om indberetning af kontrollerede transaktioner til Skattestyrelsen samt den tilknyttede vejledning bør ændres, så det bliver nemmere for virksomhederne at indberette korrekt og undgå potentielt store bøder for at indberette forkert. 

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Skatteministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist

Problem 

Blanket nr. 05.021 hos SKAT til indberetning af kontrollerede transaktioner er ikke overskuelig, og vejledningen er vanskelig at forstå. 

Alle selskabspligtige enheder skal udfylde blanketen om kontrollerede transaktioner. Kontrollerede transaktioner omfatter alle handelsmæssige og økonomiske forbindelser mellem parterne, fx. levering af varer og overførsel af aktiver. 

Den nuværende vejledning forklarer blandt andet juridiske personer, men der er fortsat en række situationer, hvor det er uklart om/hvordan, der skal indberettes til Skattestyrelsen. 

Med den nuværende blanket og tilhørende vejledning er det fx uklart, hvornår man er hovedaktionær og om transaktioner til en nærtstående til hovedaktionær også er omfattet af indberetningspligten. 

Det fremgår heller ikke klart, at udbetaling af udbytte og løn også betragtes som kontrollerede transaktioner, der skal indberettes. 

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at der udarbejdes et mere overskueligt skema samt en mere udførlig og uddybende vejledning 

Nærmere bestemt ønskes:

  • Tydeligere afgrænsning og beskrivelse af de forskellige begreber i vejledningen. Fx hvornår man er hovedaktionær og om indberetningspligten også gælder transaktioner med nærtstående til hovedaktionæren. – f.eks. hvis en mand og far ejer et selskab, hvor både han selv, ægtefællen og børnene er ansatte, så er det kun mandens/farens løn, der skal indberettes, da de andre ikke ejer kapitalandele i selskabet
  • Klar definition af, hvad der betragtes som kontrollerede transaktioner, herunder at det også gælder løn og udbytte, samt at f.eks. stiftelse af et selskab kan betragtes som en kontrolleret transaktion. Mellemregning med hovedaktionær er en kontrolleret transaktion, men der er mange selskaber, hvor der er mellemregning med andre familiemedlemmer, f.eks. far, som ikke er kontrollerede transaktioner
  • Jævnlig opdatering af vejledning, når der fx svares på spørgsmål fra virksomheder eller organisationer (på spørgsmål, som formodes at være interessant for flere). 
  • Bødestrukturen bør revurderes efter bagatelgrænsen er fjernet, da risikoen for forkert eller manglende indberetning er steget betydeligt specielt for de mindre koncerner. Bødestrukturen er udarbejdet med den baggrund, at indberetning af kontrollerede transaktioner hovedsageligt var for de større koncerner.

Potentiale

Tidligere var der en beløbsgrænse på 5 mio. kr. for kontrollerede transaktioner. Denne er dog blevet fjernet, hvorfor det er samtlige selskaber, der har samhandel med hovedaktionæren, kontrollerede selskaber e.l., eller som udbetaler udbytte, løn mv. til hovedaktionær, der skal indberette til Skattestyrelsen. 

Således er det rigtig mange selskaber – både små og store – der skal bruge indberetningsblanketten og som oplever administrativt bøvl.

Særlige hensyn i dansk kontekst

Udfyldelse og indsendelse af skemaet er lovpligtigt, og fejlagtig udfyldelse giver mulighed for udstedelse af bøder. Der er mulighed for at udstede bøder op til 250.000 kr. for hver forkert afkrydsning, så det kan blive meget store tal. Den store bøderisiko i sig selv kalder på forbedret overskuelighed og vejledning.

Relevant regulering

Skattekontrollovens § 38

Svar til Regelforum

Regelforum anbefaler, at der udarbejdes en mere overskuelig blanket samt en mere udførlig og uddybende vejledning.

Skattestyrelsen har igangsat arbejde med at gøre blanketten mere overskuelig og vejledningen mere fyldestgørende. Der er således foretaget forbedringer af blanketten samt lettelser af oplysningspligten ved den seneste opdatering af blanketten. Disse ændringer imødekommer Regelforums bemærkning om, at løn og udbytte også skal indberettes.

Den 20. april 2020 godkendte Skatteministeren således efter indstilling fra Skatterådet, at der
fremadrettet ikke skal oplyses om indberettet deklareret udbytte udbetalt kontant samt om løn
indberettet som A-indkomst og udbetalt kontant, da Skattestyrelsen modtager disse oplysninger på anden vis.

Ændringen blev gennemført primo maj 2020 i form af en teksttilføjelse i blanketten. Primo juni 2020 blev blanketten opdateret yderligere. Opdateringen har bl.a. medført, at det nu fremgår af blanketten, at hvis der ikke har været kontrollerede transaktioner, eller der alene har
været kontrollerede transaktioner i form af indberettet deklareret udbytte udbetalt kontant
og/eller løn, der er indberettet som A-indkomst og udbetalt kontant, skal alene punkt 1-9
besvares. Tidligere skulle alle ca. 30 punkter besvares.

Regelforum ønsker endvidere en tydeligere afgrænsning af de forskellige begreber i vejledningen, herunder af begrebet ”kontrollerede transaktioner”.

De væsentligste begreber er defineret i skattekontrollovens § 37, bl.a. ”bestemmende indflydelse” og ”kontrollerede transaktioner”. En uddybning af, hvornår en fysisk person har bestemmende indflydelse over en juridisk person, fremgår endvidere af Den juridiske vejledning afsnit C.D.11.1.2.3.2 Personer. Her fremgår bl.a., at en ægtefælle til en aktionær, der ejer et selskab 100 pct., ikke har bestemmende indflydelse over det selskab, der er 100 pct. ejet af den anden ægtefælle.

Skattestyrelsen forventer at foretage en ændring i blanketten primo 2021, som vil tydeliggøre
begreberne ved at beskrive eksempler. De øvrige anbefalinger om uddybning af vejledningen, der ikke allerede er indarbejdet i blanketten eller fremgår af Den juridiske vejledning, vil blive gennemført ved en uddybning af vejledningen om oplysningspligten i Den juridiske vejledning afsnit C.D.11.12 Oplysningspligten efter SKL § 38 primo 2021.

Herefter vil der blive indsat en henvisning til afsnittet i selve vejledningen til blanketten. Svar på yderligere spørgsmål af generel interesse, vil følge den halvårlige opdatering af Den juridiske vejledning.

Regelforum ønsker endvidere bødestrukturen revurderet, efter bagatelgrænsen er fjernet.
Formålet med sanktionsmulighederne er, at der er sker korrekt indberetning. Udgangspunktet er, at sanktionsmulighederne svarer til sanktionsmulighederne for manglende/mangelfuld indsendelse af oplysningsskemaet, dvs. skattetillæg efter skattekontrollovens § 73 og daglige tvangsbøder (fastsættes under hensyn til den oplysningspligtiges økonomiske formåen) efter skattekontrollovens § 72.

Af Regelforums anbefaling fremgår, at der er mulighed for at udstede bøder op til 250.000 kr. for hver forkert afkrydsning.

Muligheden for bøder på op til 250.000 kr. findes i skattekontrollovens § 84, nr. 2, og denne bestemmelse vedrører som udgangspunkt ikke mindre koncerner, dvs. koncerner med under 250 beskæftigede og en balance under 125 mio. kr. eller en omsætning under 250 mio. kr. Endvidere er blanketten forbedret, idet muligheden for forkert afkrydsning i relation til reglerne om mindre koncerner iht. skattekontrollovens § 40, stk. 1, er minimeret, ved at betingelserne om beskæftigede, balance og omsætning nu fremgår direkte af blanketten.

På denne baggrund vurderes der ikke at være behov for en justering af reglerne om bødesystemet for de mindre koncerner.

Anbefalingen gennemføres således delvist.

Regeringens afrapportering på anbefaling

Regelforum anbefalede, at der blev udarbejdet en mere overskuelig blanket samt en mere udførlig og uddybende vejledning.

Skattestyrelsen oplyste i svaret på anbefalingen, at arbejdet med en mere overskuelig blanket og mere udførlig vejledning var igangsat, og at der allerede var foretaget ændringer af blanketten, der tog højde for nogle af Regelforums specifikke anbefalinger. Endvidere oplyste Skattestyrelsen, at yderligere ændringer i blanketten samt uddybning af vejledningen om oplysningspligten i Den juridiske vejledning forventedes foretaget primo 2021.    

Skattestyrelsen har udarbejdet en ny forenklet blanket 04.021 udelukkende til brug for fysiske personers oplysningspligt om kontrollerede transaktioner, og uddybet vejledningen om personers oplysningspligt i Den juridiske vejledning.

Blanket 05.021 anvendes derfor i dag som udgangspunkt alene af kulbrinteselskaber, som er omfattet af regelsættet i skattekontrollovens § 38, og som ikke kan oplyse via TastSelv Selskabsskat (DIAS).

Blanket 04.021 til brug for fysiske personers oplysningspligt om kontrollerede transaktioner er udarbejdet sammen med Kundeservice og tager højde for de hertil oftest stillede spørgsmål. Blanketten er godkendt af Skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet.

Blanket 04.021 er en digital blanket på blanketmotoren, hvor en stor del af Skatteforvaltningens digitale indberetningsløsninger findes, og udfyldelsen af blanketten afhænger af den løbende besvarelse, idet to spørgsmål altid skal besvares:

•    Har du bestemmende indflydelse over et eller flere selskaber, og/eller har du et eller flere faste driftssteder?
•    Har du haft kontrollerede transaktioner?

Der er hjælpetekster til bestemmende indflydelse, fast driftssted, kontrollerede transaktioner mv., samt links til Den juridiske vedledning.

Blanket 04.021 tilgås på skat.dk – blanketter – 04 Skat; oplysningsskema og forskud – personer. Der er vejledning om udfyldelse af blanketten på skat.dk. samt link til Den juridiske vejledning afsnit C.D.11.12.2 Hvilke transaktioner er oplysningspligtige.

Regelforum anbefalede specifik vejledning om oplysningspligten for nærtstående til en hovedaktionær med bestemmende indflydelse i et selskab, samt om at en hovedaktionærs mellemregning med et selskab, som hovedaktionæren har bestemmende indflydelse over, er en oplysningspligtig kontrolleret transaktion.

I Den juridiske vejledning afsnit C.D.11.12.2 Hvilke transaktioner er oplysningspligtige, er tilføjet vejledning målrettet fysiske personers oplysningspligt. Der er vejledning om udfyldelse af blanket 04.021, herunder om begreberne ”juridisk person”, ”bestemmende indflydelse”, ”nærtstående” og ”kontrollerede transaktioner”. Der er tilføjet eksempler, der viser dels, at ægtefæller, der tilsammen ejer 51 pct. aktiekapitalen i det samme selskab, hver især skal indsende bilag til oplysningsskemaet om kontrollerede transaktioner, samt dels, at hvis en ægtefælle fx ejer 51 pct. af aktiekapitalen i et selskab, og den anden ægtefælle ingen aktier ejer i det selskab, er det kun den ægtefælle, der ejer 51 pct., der skal indsende bilag til oplysningsskemaet om kontrollerede transaktioner. Det fremgår også her, at en aktionærs tilgodehavende på en mellemregning for udlæg for sit selskab er en kontrolleret transaktion.

Det er vurderingen, at blanket 04.021, har gjort det lettere for personer at oplyse om kontrollerede transaktioner. Der er ikke et register over personer, der skal oplyse om kontrollerede transaktioner. For indkomståret 2020 er der modtaget 31.165 04.021 blanketter.